Wandelroute: Appingedam - Loppersum (17,5 km)

Het middeleeuwse centrum van Appingedam in Groningen Hangende Keukens van Appingedam in Groningen Mooi straatje in het stadje Appingedam, Groningen Het Damsterdiep in Appingedam, Groningen Museum Møhlmann in Appingedam, Groningen Kerk van Tjamsweer vlakbij Appingedam in Groningen Akkers en platteland rond Oosterwijtwerd in Groningen Eetcafé de Boerderij in Oosterwijtwerd, Groningen Bankje aan de Bolhuislaan vlakbij in Oosterwijtwerd, Groningen Boomgaard van Landgoed Ekenstein in de herfst, Groningen Water en bos op het Landgoed Ekenstein in de herfst, Groningen Hotel op het Landgoed Ekenstein in de herfst, Groningen Borg Rusthoven bij Landgoed Ekenstein in de herfst, Groningen Tjassenheerd in Garrelsweer, Groningen Het Oude Kerkje in Garrelsweer, Groningen Het dorpje Garrelsweer aan het Damsterdiep, Groningen Boerderij in Merum bij Loppersum, Groningen Ockemaheerdpad tussen Garrelsweer en Loppersum, Groningen Kerkpad bij de Petrus en Pauluskerk in Loppersum, Groningen Mooi huis in de Raadhuisstraat in Loppersum, Groningen

Verslag van de route | maandag 23 november 2020

Wandelpad bij Borg Rusthoven bij Landgoed Ekenstein, Groningen

Dit is een wandelroute van 17,5 kilometer in het cultuurlandschap Fivelingo in noordoost Groningen. Het startpunt is de kleine stad Appingedam (12 duizend inwoners) en het eindpunt het dorp Loppersum. Beide plaatsen hebben een treinstation aan dezelfde spoorlijn dus je kunt eenvoudig en snel terug naar het startpunt. De route gaat over rustige wegen, fiets/wandelpaden en ook onverharde trajecten en dan met name op het Landgoed Ekenstein. Onderweg kom je door twee dorpjes, door één klein buurtschap en dus ook over een bosrijk landgoed. In Appingedam en Loppersum zijn verschillende horecagelegenheden maar onderweg kunt u ook halt houden in Oosterwijtwerd, bij het net genoemde landgoed waar ook een hotel-restaurant met terras zit en in Garrelsweer. Ik liep deze route overigens in een periode dat de horeca gesloten was vanwege de coronomaatregelen.

Startpunt is dus Appingedam, een trekpleister op zich. Het heeft een middeleeuws hart met pittoreske straatjes en smalle bruggetjes over het Damsterdiep waarlangs mooie historische panden te zien zijn. Zeer bekend zijn de Hangende Keukens, zoals de naam al aangeeft zijn dat huizen waar de keuken uit het pand steekt en boven het water hangt. In het stadje zijn nog meer in het oog springende gebouwen, met name de 13e eeuwse Nicolaïkerk met daarvoor het prachtige later gebouwde raadhuis. Wandel dus zeker eerst vanaf het treinsation naar het centrum om daar rond te kijken. Volg daarna het pad (Fivelkade) langs het Damsterdiep in westelijke richting. Uiteindelijk kom je weer bij de weg uit en blijf je westwaarts wandelen. Je komt dan langs de Muzeheerd waar Museum Møhlmann is gevestigd, een kunstmuseum. Neem vlak na het museum de rechter afslag en steek de provinciale weg over. Aan de andere kant staat de fraaie 16e eeuwse Kerk van Tjamsweer, een klein dorpje/gehucht. Daarna blijf je gewoon de rustige weg volgen die via enkele bochten bij het dorpje Oosterwijtwerd uitkomt.

In Oosterwijtwerd zou je nog even van de route af kunnen gaan om de middeleeuwse Mariakerk te bekijken. Loop daarvoor de Dorpsstraat in, een leuk straatje. De route gaat vanuit het dorpje gelijk weer zuidwaarts. Steek daarvoor de brug over en ga gelijk links door de bomen het fietspad langs de Oosterwijtwerdermaar op. Toen ik er liep waren er werkzaamheden aan de brug maar er was een noodbrug gemaakt voor wandelaars en fietsers. Tegen de tijd dat je er bent zal de vernieuwde brug er wel staan. Vanaf dit punt wandel je een eind langs het water, onder het spoorbruggetje door en dan rechts. Bij de eerste mogelijkheid om rechts een weg in te slaan doe je dat, dat is de Bolhuislaan. Verderop in de bocht staat een bankje met uitzicht richting Eenum met daarnaast een mooie gedenksteen in de vorm van twee schoenen. Daar buig je linksaf met de bocht mee totdat je een boomgaard ziet. Als je goed kijkt zie je voor je een heel klein houten hekje/deurtje met daarvoor een heel klein bruggetje. Ga die door en bewandel het onverharde pad door de fruitbomen die toebehoren aan Landgoed Ekenstein. In de zomer zul je hier waarschijnlijk ook grazende schapen aantreffen, nu waren ze niet aanwezig.

Als je de boomgaard via een bruggetje uitwandelt dan kom je bij de provinciale weg . Steek die over en ga het kleine ijzeren hekje/deurtje door. Dan kom je in de bosrijke omgeving van Landgoed Ekenstein. De route leidt je langs een mooi waterpartij. Je zou ook nog de heuvel links op kunnen lopen waar een mooi uitzichtpunt is met daarop een kunstige rode bank. Volg het pad rondom het water en uiteindelijk kom je bij het historische landhuis uit dat dienst doet als hotel-restaurant. Bij mooi weer kun je er ook plaatsnemen op het terras. Als je Ekenstein weer uitwandelt dan kom je terecht op het landgoed van Borg Rusthoven. Dat is dit jaar flink gerestaureerd. Het is aardbevingsbestendig gemaakt; geen overbodige luxe aangezien dit het epicentrum is van de aardbevingen in Groningen. Tijdens de vorige wandeling die ik hier drie maanden terug maakte (zit ook in het wandel-overzicht) waren ze nog volop bezig, nu leek het al zo goed als gereed voor gebruik.

Je wandelt voorbij Borg Rusthoven en volgt het pad door het bos(je) totdat je bij de weg uitkomt. Steek het bruggetje in Eekwerderdraai over en volg de weg in westelijke richting. Je loopt vervolgens in een rechte lijn via Wirdumerdraai naar Garrelsweer, allemaal namen van kleine dorpen. Langs de weg zie je wat huizen, enkele boerderijen en op het eind ook de statige Tjassenheerd. Bij die boerderij zit ook een tuin die (althans in het verleden) bij open tuindagen te bewonderen is. De Tjassenheerd staat vlakbij de eerste (meest oostelijke brug) van Garrelsweer. In het dorpje kom je langs Cafetaria de Brug met daarnaast een kerk. Loop nog een eind door en je komt bij de volgende kerk en die is wat ouder. Het Oude Kerkje stamt uit 1912 maar wordt niet meer voor diensten gebruikt. Het wordt verhuurt voor allerlei typen bijeenkomsten, tentoonstellingen en workshops. Wandel even een rondje om die kerk en steek dan de houten brug van Garrelsweer over. Het witte pand aan het einde van de brug was vroeger een hotel-restaurant.

Sla na het oversteken van de brug linksaf, wandel nog even langs het Damsterdiep en neem al snel de eerste afslag rechts. Je komt dan bij de weg uit. Steek die over en zo kom je het platteland weer op. Via het smalle Tjuchemerpad loop je langs de weilanden naar het buurtschap Merum dat bestaat uit enkele boerderijen. Na Merum volg je het nog smallere Ockemaheerdpad richting Loppersum. Uiteindelijk kom je al snel bij een houten bruggetje en de grote weg. Steek die over en volg het fietspad linksaf. Daarna kies je de tweede afslag rechts, een paadje door een stukje bos en daarna langs een stukje weiland. Vanaf dat moment kun je rechtdoor blijven lopen want je komt zodoende vanzelf in het centrum terecht. Daarvóór wandel je de dorpswierde op waar de prachtige middeleeuwse Petrus en Pauluskerk van Loppersum te bewonderen is. Volg het smalle Kerkpad en je komt in het centrum. Vanaf dat moment is het nog maar een klein stukje naar het treinstation. In het dorp kun je ook eten en drinken: tegenover de kerk bij Brasserie Meer en even verderop bij Hotel Spoorzicht.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is deels per fiets af te leggen. Het traject op Landgoed Ekenstein is onverhard dus dat dien je dan over te slaan. Het alternatief is eenvoudig: vanuit Oosterwijtwerd blijf je gewoon rechtdoor fietsen over het fietspad langs het water. Aan het eind van het pad kom je bij de weg en sla je rechtsaf. Dan kom je direct bij camping Ekenstein en vlak daarna het landgoed. Zie de groene stippellijnen op de kaart (tweede tabblad).

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Appingedam - Loppersum (17,5 kilometer)

kaart wandelroute in de herfst van Appingedam naar Loppersum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute tussen de kleine middeleeuwse stad Appingedam en het dorp Loppersum telt ongeveer 17,5 kilometer. De route gaat voornamelijk over rustige wegen, fiets/wandelpaden en onverharde stukken op het landgoed. Als u deze route wilt fietsen, volg dan de groene stippellijnen om het onverharde traject te vermijden. Houdt er ook rekening mee dat het traject tussen Garrelsweer en Loppersum passages bevat met zeer smalle paden.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Appingedam en Loppersum

Trein: de plaatsen Appingedam en Loppersum zijn prima per trein te bereiken. Ze liggen aan de spoorlijn tussen de stad Groningen en Delfzijl. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Bedum, Stedum, Loppersum, Appingedam, Delfzijl West, Delfzijl.

Bus: ook rijden er bussen (Qbuzz) naar en van Appingedam:

Lijn 6: Groningen - Delfzijl via Garmerwolde, Ten Boer, Ten Post, Garrelsweer, Wirdum en Appingedam. Rijdt twee keer per uur. Op zondag één keer per uur.