Wandelroute: Baflo - Winsum (16 km)

Straat bij het spoor in Baflo, Groningen Boerderij en kerk van Tinallinge, Groningen Bospaadje in het dorpje Tinallinge, Groningen De Kerk van Tinallinge in Groningen Terweerweg tussen Tinallinge en Menkeweer, Groningen Brug over de Rasquerdermaar bij de Molenweg, Groningen Molenweg langs de Rasquerdermaar bij Tinallinge, Groningen Onderdendamsterweg een brug over de Warffumermaar in Groningen Bomen langs de Onderdendamsterweg vlakbij Menkeweer en Onderdendam in Groningen Molen de Zilvermeeuw in Menkeweer en vlakbij Onderdendam in Groningen Onderdendamsterbos in het dorp Onderdendam, Groningen Molenpad in het dorp Onderdendam, Groningen Huizen langs het Boterdiep in het dorp Onderdendam, Groningen Landgoed Oudebosch vlakbij Onderdendam, Groningen Munsterweg tussen Onderdendam en Winsum, Groningen Winsumerdiep bij de Brake in Winsum, Groningen Westerstraat met kerstbomen in het dorp Winsum, Groningen Winsumerdiep bij de Brake in Winsum, Groningen Havenstraat in Winsum, Groningen

Verslag van de route | 5 december 2020

Het dorpje Tinallinge

Dit is een wandelroute van ongeveer 16 kilometer op het grensvlak van drie Noord Groningse cultuurlandschappen. Het grootste deel van de route gaat over het Hogeland (ongeveer de eerste helft) en daarna volgt nog een stukje Centrale Woldgebied (rondom Onderdendam) met op het eind nog een passage door het Reitdiepgebied (rondom Winsum). Startpunt is het treinstation van het dorp Baflo. Vanuit het station sla je gelijk rechtsaf en daarna ga je nog eens rechts het spoor over. Als je nog nooit in Baflo geweest bent dan zou je ook nog even het dorp een eindje in kunnen lopen om daar de middeleeuwse Laurentiuskerk te bekijken, gesitueerd op de dorpswierde. Bij het treinstation vind je twee horecagelegenheden, namelijk eetcafé De Hoek en in het voormalige monumentale treinstation zelf Pizzeria Da Giampaolo.

Terug naar de route: vanuit Baflo loop je eerst langs en daarna over de weg naar het heel kleine maar pittoreske wierdedorpje Tinallinge. Als je er binnenloopt, ga gelijk rechtsaf en volg het fiets/wandelpad. Dat loopt rond de wierde waarop de van oorsprong middeleeuwse Onze Lieve Vrouwe Kerk staat. Deze is al gebouwd in 1250 al stamt het huidige uiterlijk uit 1903. Aan het einde van het pad ga je links en dan kom je op de wierde en bij de fraaie kerk. Er tegenover staat de 19e eeuwse dorpsschool dat nu dienst doet als dorpshuis. Kies het kerkpad zoals op de route staat beschreven en uiteindelijk kom je bij een kruidentuintje uit. Ga daar links en wandel het dorp weer uit. Kies dan gelijk het smalle fiets/wandelpad dat rechtsaf langs de weilanden en akkers gaat. Dat is de Terweerweg die na ongeveer een kilometer parallel langs de Rasquerdermaar komt te lopen. Dit is een traject met weids uitzicht over akkers en weilanden met grazende schapen. Op den duur kom je bij een klein gehuchtje dat geen aparte naam heeft. Je steekt er een leuk bruggetje over het Rasquerdermaar over en wandelt er dan langs een paar huizen/boerderijen waarvan er één aan de andere kant van het water staat. Dat is het punt waarop de Terweerweg over gaat in de Molenweg. Het blijft echter een smal fiets/wandelpad waarbij het bredere water nu rechts van je te zien is. Aan het einde van de Molenweg kom je langs een laadpaal voor electrische fietsen.

Het paadje eindigt bij de Onderdendamsterweg. Dit is zo ongeveer het grensvlak van het Hogeland met het Centrale Woldgebied. Je slaat rechtsaf en steekt dan gelijk de brug over de Warffumermaar over. Tijdens die passage zie je recht voor je in de verte de roomwitte/gele kerk van Stitswerd. De komende kilometers zul je links van je nog eens twee torens in de verte kunnen zien. De tweede is de Kerk van Kantens en de laatste van de drie is de Hippolytuskerk in Middelstum. De Onderdendamsterweg kent wel wat verkeer dus zorg dat je keurig links blijft lopen. Het is een bochtige weg met mooie bomenrijen er langs en af en toe een boerderij. Op den duur wandel je het gehucht Menkeweer binnen, gesitueerd pal ten noorden van het dorp Onderdendam. Rechts van je zie de poldermolen De Zilvermeeuw. Je kunt via het houten bruggetje er heen lopen als je wilt en daar kun je tevens een wandelpad volgen over het land van de boer. Dat heb ik niet gedaan omdat het nogal drassig was. Ga daar heen als het niet te nat is. Al snel loop je Onderdendam binnen, een fraai dorp met een beschermd dorpsgezicht en gesitueerd aan verschillende kanalen. Vroeger had het een centrale functie. Het voormalige gebouw van Waterschap Hunsingo staat er nog, net als het oude Kantongerecht (bij de brug) en ook vind je er een mooie kerk en even verderop een pittoreske passage met bruggetjes rondom het Winsumerdiep en aansluitend het Boterdiep waar ook de Molen Hunsingo staat. Beneden kun je er eten in Restaurant de Molenaar, boven kun je overnachten (zie het tabblad 'overnachten').

Wandel dus even rond in het historische gedeelte van Onderdendam en volg uiteindelijk de weg langs het Winsumerdiep in westelijke richting. Je loopt langs wat mooie huizen en uiteindelijk kun je links afslaan en zie je aan de andere kant van de weg een lommerrijk weggetje. Ga daar heen en volg vanaf dat moment het fietspad. Eerst kom je langs een bosrijke locatie waar verscholen tussen de bomen Landgoed Oudebosch ligt. Nu in december het blad niet meer aan de bomen zat was de fraaie Oldamsterboerderij vanaf het pad wel te zien, dat is in de zomer niet het geval. Het pad gaat om het landgoed heen en daarna gaat de wandelroute alleen nog maar rechtdoor, althans totdat je aan de rand van Winsum bent aanbeland. Het landschap onderweg bestaat uit weilanden met daar rondom wat boerderijen en halverwege wat huizen bij elkaar. Rechts zie je ook de restanten van een oude steenfabriek. uiteindelijk kom je uit bij de manege van Winsum en kom je bij een (gasloze) nieuwbouwwijk uit. Daar kun je rechtdoor wandelen of rechtsaf slaan en dan bij het Winsumerdiep de linkerafslag nemen. Vanaf dat moment is het zaak parallel aan het Winsumerdiep te blijven lopen.

Op den duur kom je uit bij het pittoreske dorpshart van Winsum, in 2020 door de ANWB verkozen tot mooiste dorp van Nederland. Voor je zie de Jeneverbrug met daarachter de oude huizen aan het water van de Havenstraat (links) en de Oosterstraat (rechts) en daarboven uittorende de molens De Vriendschap en De Ster. De Vriendschap is één van de oudste stellingmolens van Groningen. In Winsum kun je verschillende routes lopen om de verschillende mooie straatjes te zien. Mooie locaties zijn zeker het centrum rondom de Boog over het Winsumerdiep, de Kerk van Obergum op de wierde, de Westerstraat, de Havenstraat en de Torenkerk in de buurt van het treinstation. Deze route is opgenomen tijdens de coronamaatregelen maar normaal gesproken zijn er meerdere horecagelegenheden in het centrum van Winsum waar je kunt gaan eten en drinken: eetcafé's, restaurants en cafetaria's.

Fietsen? Deze route is ook per fiets af te leggen, behalve dan het kort stukje door het Onderdendamse bos. Blijf in dat geval gewoon op de weg fietsen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Baflo - Winsum (11 kilometer)

kaart wandelroute in de herfst van Baflo naar Winsum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute tussen de dorpen Baflo en Winsum (Groningen) telt ongeveer 16 kilometer. De route gaat grotendeels over smalle fiets/wandelpaden en een stuk weg. Alleen het korte stukje door het Onderdendamse bos is onverhard.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Baflo

Trein: het dorp Baflo is prima per trein te bereiken. Het ligt aan de spoorlijn tussen de stad Groningen en Roodeschool. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Op bepaalde tijdstippen rijdt deze trein door naar de Eemshaven waar bijvoorbeeld de veerboot naar Borkum vertrekt. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Winsum, Baflo, Warffum, Usquert, Uithuizen, Uithuizermeeden, Roodeschool en Eemshaven.

Met het openbaar vervoer naar Winsum

Trein: het dorp Winsum is prima per trein én bus te bereiken. Het ligt aan dezelfde spoorlijn als Baflo.

Bus: er rijden bussen van Qbuzz naar en van Winsum:

Lijn 65: Groningen - Zoutkamp via (oa.) Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Eenrum, Wehe-den Hoorn en Leens. Rijdt meestal elk half uur. Op zondag één keer per uur.

Lijn 68: Winsum - Hornhuizen via (oa.) Westernieland, Pieterburen en Kloosterburen. Rijdt een klein aantal keren per dag, één keer per twee uur.

Lijn 163: Groningen - Lauwersoog (en de veerboot naar Schiermonnikoog) via Adorp, Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Leens en Ulrum. Rijdt een klein aantal keren per dag met tussenpozen van 3 uur.