Wandelroute: Rondje Den Andel (9,5 km)

Kerk en toren van Den Andel op het Hogeland in Groningen Andelster Ommetje in Den Andel op het Hogeland in Groningen Herfst in Den Andel: boerderij en molen de Jonge Hendrik, Groningen Kerk en toren van Den Andel op het Hogeland in Groningen Schapen en trekker op het land bij Den Andel op het Hogeland in Groningen Akkerland bij Den Andel op het Hogeland in Groningen De Middendijk bij de Noordpolder achter Den Andel op het Hogeland in Groningen De Noordpolder achter Den Andel op het Hogeland in Groningen Wandelpad langs de akkers naar Den Andel op het Hogeland in Groningen Sloot van natuurgebied Oude Weer in Den Andel, in Groningen Bomen en bankje in natuurgebied Oude Weer, Den Andel Wandelpad in natuurgebied Oude Weer, Den Andel Pad langs de akker en sloot in Den Andel Brintahuisje bij Den Andel en Warffum

Verslag van de route | donderdag 25 maart 2021

Wandelpad rondom Den Andel in Groningen

Dit is een wandelroute van ongeveer 9,5 kilometer vanuit en rondom het dorp Den Andel, gesitueerd in het noordwestelijke deel van het Groninger Hogeland. Het leuke van dit rondje is dat de paden voor het grootste deel onverhard zijn. Daardoor is het wel aan te raden deze route te lopen wanneer het goed weer is en het de periode daarvoor niet veel of heftig geregend heeft. Ik laat de route beginnen bij de oude kerk aan de Streekweg maar je kunt uiteraard overal in het dorpje starten. Het kerkje met haar losstaande toren is zeker een plek om even te gaan kijken. Ook het uitzicht vanaf het terrein op het omliggende land is mooi. De route gaat vervolgens noordwaarts. Je komt uit bij de doorgaande weg door Den Andel en dat is de Oude Dijk. Schuin rechts zie je korenmolen de Jonge Hendrik. Het pad dat je kiest bevindt zich echter recht voor je. Je ziet een informatiebord van de wandelroute staan en een paaltje met klein informatiebordje dat het begin van de route markeert. Voor je zie je het onverharde wandelpad langs de akker. Vanaf dat moment loop je noordwaarts richting de Noordpolder. Het traject gaat grotendeels rechtdoor met af en toe een knikje. Je kijkt voor je uit op een dijk (niet de zeedijk), rechts op akkers en links op een veld met grazende schapen. Althans, dat was nu het geval.

Aan het einde van dit eerste onverharde traject wandel je over het landweggetje door/over de Middendijk. De Middendijk was voor de inpoldering van de kwelders die nu de Noordpolder vormen de oude zeedijk. Die Noordpolder is aangelegd in 1811 en is één van de grootste waddenpolders van Nederland. Het weggetje over de dijk wordt normaal gesproken alleen door de boer gebruikt maar deze passage (net als de meeste andere onverharde passages tijdens deze route) is voor wandelaars opengesteld. Als je de dijk overgaat dan opent zich een enorm uitzicht op de Noordpolder en de zeedijk in de verte. Hier en daar zie je uiteraard ook weer boerderijen want ook dat land is akkerland. Dit is dus een mooie route om de onwikkeling van de dijken en de inpolderingen in Noord Groningen met eigen ogen te bekijken. Je bent uitgekomen op de MD Teenstraweg en voor je - aan de andere kant van het Noordpolderkanaal - zie je een stenen bruggetje met daarachter een weg die je richting de zeedijk zou kunnen volgen. Onze route gaat daar echter niet langs, wij gaan rechtsaf. Op den duur zie je rechts de volgende opening in de dijk, de opening waar de weg naar Den Andel begint. Ga daar niet in maar blijf doorlopen. Op den duur zie je aan je rechter hand een boerderij en daar wandel je het erf op. Er staat ook een wegwijzer bij. Volg het weggetje links langs de boerderij en blijf die weg volgen. Je wandelt zodoende in zuidwaartse richting terug naar Den Andel. Het verharde landweggetje gaat op den duur over in een onverhard pad langs de akker. Als je bij het dorp bent aanbeland dan ga je er niet in maar gaat daarvoor linksaf. Nu volgt een rondje rondom natuurgebied Oude Weer dat pal achter de aardappelpoederfabriek Rixona (Aviko) ligt. Dit was vroeger dé plek waar Raspatat gemaakt werd, nu andere aardapppelproducten.

Oude Weer is een natuurgebied dat bestaat uit wat bomen, een wandelpad, twee klaphekjes en een sloot waar de nodige vogels te zien (kunnen zijn). Aan het begin van de rondgang door dit gebied kun je de vogelkijktoren beklimmen die uitkijkt op de plas en waar binnen ook een lijst hangt met de vogels die je eventueel kunt spotten. Onderweg heb je ook weer fraai uitzicht op de uitgestrekte Noordpolder. Op den duur buig je weer zuidwaarts af (volg de route op de kaart) en kom je bij de weg uit tussen Den Andel en Warffum. Dat is de Westervalge. Loop richting én voorbij de fabriek en ga links over het pad (niet duidelijk aangegeven) dat langs de akker en langs het water loopt. Het pad gaat links langs het water. Onderweg heb je uitzicht op Den Andel, Warffum, Breede en ook het zogenaamde Brintahuisje. Dat witte huisje bij de Eppemaheerd valt duidelijk op. Vroeger was dat een kroegje en stond het in de jaren 1980 op de verpakking van de Brinta, inderdaad: de pap. Op den duur buigt het pad af in westelijke richting. Daar staat wel een richtingaanwijzer. Je komt dan op een veldweg terecht die leidt naar de Adrianiweg. Nu is het nog maar een kort stukje terug naar de middeleeuwse kerk van Den Andel.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is NIET per fiets af te leggen. Het traject is namelijk grotendeels onverhard.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Den Andel - Den Andel (9,5 kilometer)

kaart wandelroute van Den Andel naar Den Andel in Groningen, Nederland

Deze wandelroute van en naar het dorp Den Andel telt ongeveer 9,5 kilometer. Dit traject op het Groninger Hogeland is grotendeels onverhard, alleen de passages in Den Andel zelf gaan over de weg of het trottoir. Drie lange passages wandel je langs een akker en het traject rondom de aardappelpoederfabriek gaat door het natuurgebied Oudeweer dat bestaat uit een sloot met daaromheen een leuk wandelpad langs bomen en ook fraai uitzicht op de uitgestrekte noordpolder. Langs het traject staat ook een kijktoren om de vogels te kunnen bekijken die hier verblijven.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Den Andel

Bus: er rijden bussen van Qbuzz naar en van Den Andel:

Lijn 68: Winsum - Hornhuizen - Winsum. Tot Hornhuizen via Baflo, Den Andel, Westernieland, Pieterburen en Kloosterburen. Vanaf Hornhuizen terug via Leens, Wehe-den Hoorn en Mensingeweer. Lijn 68 vertrekt één keer per uur vanuit Winsum maar dat is of via Pieterburen naar Hornhuizen of via Leens. De diensten 's ochtends gaan via Leens en de middagdiensten via Pieterburen. Kijk dus goed naar de dienstregeling.