Wandelroute: Rondje Eenrum (12 km)

Notoarestoen in Groningen, arboretum van Eenrum Rododendrons in de Notoarestoen van Eenrum, Groningen Kerk van Eenrum en boom in Groningen Abrahams Mosterdmakerij in Eenrum, Groningen Fietspad van Eenrum naar Wehe-den Hoorn in Groningen Uitzicht op Wehe-den Hoorn vanaf Eenrum, Groningen Mernaweg in het dorp Wehe-den Hoorn, Groningen Boerderij in het bos bij Wehe-den Hoorn, Groningen Mernaweg in het dorp Wehe-den Hoorn, Groningen Boerderij in het gehucht Nijenklooster, Groningen Wegwijzers voor fietsers in het gehucht Nijenklooster, Groningen Fietspad van Nijenklooster naar Eenrum in Groningen Boerderij en akkers tussen Nijenklooster en Eenrum in Groningen Eenrumermaar en molen en kerk van Eenrum in Groningen Grand Café De Pool en molen De Lelie in Eenrum, Groningen

Verslag van de route | dinsdag 2 juni 2020

Eetcafé, molen en haventje van het dorp Eenrum in Groningen

Dit is een wandelroute van ongeveer 12 kilometer door twee verschillende landschapgebieden, namelijk over het Hogeland van Groningen en door de Marne. De wandeling gaat oa. langs de Hoornse Vaart, de Broekstermaar en de Eenrumermaar. Het start -en eindpunt is het oude wierdendorp Eenrum met haar beschermde dorpsgezicht. Het dorp ligt ook langs het Pieterpad. Ik begon de wandeling bij de Notoarestoen maar als u met de auto deze kant op komt dan kunt u het beste bij de kerk parkeren waar de nodige parkeergelegenheid is. De net genoemde Notoarestoen is het gratis toegankelijke arboretum van Eenrum dat op zijn mooist is in april en mei. Dit is het levenswerk levenswerk van notaris Smit. Ik was er dus tijdens de eerste dagen van juni en toen stonden de prachtige rododendrons nog net in bloei. Je vindt er honderden verschillende plantensoorten, bomen en ook een paddenpoel die helaas door de droogte redelijk droog stond. Prachtige plek om de wandeling te beginnen. Het dorp heeft nog meer te bieden. Bekijk ook de 13e eeuwse Kerk van Eenrum en verderop kun je naar Abraham's Mosterdmakerij. Je kunt er in je eentje rondkijken of meegaan op een rondleiding. Het heeft ook een restaurant. Aan de rand van het dorp kun je ook nog de prachtige tuin bekijk van Kwekerij De Kleine Plantage. In het centrum kun je inkopen doen bij een supermarkt, daar kom je ook langs als je het dorp uitwandelt.

De wandeling gaat eerst naar het dorp Wehe-den Hoorn. Je loopt over een fietspad waarbij je in beide richtingen kunt genieten van mooie uitzichten. Aan het einde daarvan sla je rechtsaf het dorp in. Al vrij snel kom je rechts een bruggetje tegen en steek je die over. Het pad gaat vervolgens linksaf. Dat traject gaat door een bosrijk stukje land evenwijdig aan de Hoornse Vaart waarbij je rechts mooi uitzicht hebt over de uitgestrekte akkers. Onderweg steek je nog twee keer een bruggetje over totdat je het bos uitloopt en rechtsaf de weg inslaat, Wehe-den Hoorn uit. Het volgende traject tot aan het gehucht Nijenklooster gaat over de autoweg. Het is geen super drukke weg maar je moet wel rekening houden met auto's. Onderweg is er in beide richtingen uitzicht over de uitgestrekte landerijen.

Nadat je een paar kilometer rechtdoor hebt gewandeld kom je vanzelf in het gehucht terecht dat bestaat uit een paar boerderijen. Daar vind je een afslag (rechts) die naar een smal fiets/wandelpad van Nijenklooster naar Eenrum leidt. Dat is een mooi traject waarbij je uitzicht hebt op de 'skyline' van Eenrum. De afstand lijkt van hier redelijk gering maar dat beeld vertekent want het pad gaat niet in een rechte lijn naar het dorp toe. Het kringelt langs akkerland en een stukje door een met bomen geflankeerd landgoed (van een boer). Als je die galerij met bomen bijna uit bent dan kun je rechts en links afslaan. Je moet daar naar rechts. Je kunt ook de linker afslag kiezen maar dan moet je de laatste kilometers over de weg teruglopen naar het eindpunt. Uiteindelijk loop je langs de Eenrumermaar richting het bruggetje dat je op de heenweg ook al hebt gepasseerd. Vanaf dat moment is het nog 1 a 1,5 kilometer lopen. Bij terugkomst zou je nog kunnen eten en drinken bij Abraham's Mosterdmakerij of in het ernaast gesitueerde Grand Café de Pool. Op de achtergrond van de net genoemde restaurants zie je trouwens De Lelie staan, de van oorsprong 19e eeuwse molen.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is ook per fiets af te leggen. Je zult dan wel de bosrijke passage door Wehe-den Hoorn moeten inruilen voor de hoofdweg (Mernaweg) door het dorp.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Eenrum - Eenrum (12 kilometer)

kaart wandelroute van Eenrum naar Eenrum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute begint en eindigt in het dorpje Eenrum gesitueerd op het Hogeland van Groningen. De route telt ongeveer 12 kilometer en gaat overwegend over rustige fiets/wandelpaden maar ook een stuk over een autoweg. Dat is het traject van Wehe-den Hoorn naar Nijenklooster. Tijdens de route zie je ook twee kerken, een molen, een mosterdmakerij en een arboretum.

Opmerking: ik begon de route bij de Notoarestoen, het arboretum van Eenrum. Als je met de auto komt dan kun je beter de wagen parkeren bij de kerk, in het centrum van het dorp. Het compacte arboretum is met name een aanrader in april, mei en mogelijk begin juni. In dit jaargetijde staan de prachtige rhododendrons namelijk in bloei.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Eenrum

Bus: er rijden bussen (Qbuzz) tussen Eenrum en de stad Groningen.

Lijn 65: Groningen - Zoutkamp via (oa.) Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Eenrum, Wehe-den Hoorn en Leens. Rijdt meestal elk half uur. Op zondag één keer per uur.