Wandelroute: de binnenstad van Groningen (8 km)

Martinitoren vanaf het Martinikerkhof in de stad Groningen Hotel Prinsentuin in de stad Groningen Prinsentuin in de stad Groningen Noorderplantsoen in de stad Groningen Noorderhaven in de stad Groningen Beeld voor de Vishoek in de Hoekstraat, Groningen Visserbrug en Hoge der A in de stad Groningen Noorderlijk Scheepvaartmuseum in de stad Groningen Vismarkt en Martinitoren in de stad Groningen Groninger Museum in de stad Groningen Sint Anthony Gasthuis in de stad Groningen Stadsschouwburg van de stad Groningen Forum Groningen en de Martinitoren in de stad Groningen Grote Markt in de stad Groningen

Beschrijving van de route

Turfstraat tussen de Prinsenhof en Martinikerkhof en de Turfsingel in Groningen

Dit is een wandelroute van 8 kilometer door en rondom de binnenstad van Groningen. Er zijn vanzelfsprekend meerdere routes te lopen want leuke straatjes zijn er genoeg in de stad. Ik denk dat dit in ieder geval een mooi traject is om historische trekpleisters, iconische gebouwen en pleinen, pittoreske straatjes, haventjes en een landschapspark te zien.

De route begint bij de Martinitoren, de 97 meter hoge toren die onderdeel is van de grote Martinikerk. Dit is tevens op een steenworp afstand van de Grote Markt. Loop naar de achterkant (noordkant) van de kerk waar het Martinikerkhof ligt, tevens een parkje met paadjes en bankjes. Zie rechts van je het fraaie provinciehuis en voor je een pittoreske rij huizen met ook het statige hotel De Prinsenhof. Rechts van het hotel zie je een klein straatje. Ga die door, dat is de Turfstraat. Die komt uit bij de Turfsingel, de naam van een weg en het water. Ga direct links en dan vind je vanzelf aan je linker hand de ingang tot de Prinsentuin, gesitueerd aan de achterkant van het net genoemde hotel. De compacte ommuurde tuin met fraaie rozenstruiken is gratis te bezoeken. Let ook op de prachtige zonnewijzer. Als je uitgekeken bent, steek de brug pal voor je over en loop links langs het water in noordelijke richting. Vlak na de Social Hub ga je linksaf. Loop net zo lang door totdat je bij de Nieuwe Kerk bent. Bewandel het paadje richting de kerk en loop naar de Nieuwe Ebbingestraat. Bekijk ook de interactieve kaart waarop de route nog veel beter inzichtelijk gemaakt is.

De Nieuwe Ebbingestraat is een winkelstraat. Loop die in noordelijke richting uit en wandel het Noorderplantsoen in. Onderweg zie je ook de voormalige watertoren die tegenwoordig dienst doet als locatie om bijeenkomsten te houden. Het Noorderplantsoen is één van de twee grote parken van de stad Groningen. Het is een park in 18e eeuwse Engelse stijl. Dat betekent dat het een landschapspark met waterpartijen, wandelpaden, bomen en verhoging in het landschap is. Bewandel de paden zoals op de kaart beschreven is. Een deel van het traject gaat langs het water en daarna kom je ook langs Zondag, de naam van een café-restaurant in het hart van het Noorderplantsoen. Vanaf dat punt gaat de route zuidwaarts en buig je op den duur naar links af. Daarna loop je een stukje door de Noorderhaven, de laatste vrijhaven van Nederland. Daar zul je de nodige boten zien liggen met rondom monumentale pakhuizen. Steek de Kijk in 't Jatbrug over en kies de tweede afslag rechts, dus niet langs het water. Je loopt dan door de Hoekstraat. Vroeger had ik je hier niet doorgeleid want het was een straat met raamprostitutie. Nu niet meer. Aan het einde van de straat staan de twee prachtige aan elkaar grenzende monumentale pakhuizen genaamd Hamburg en Amsterdam met daar pal vóór een in 2018 vervaardigde vrouwenbuste genaamd Beeld voor de Vishoek. Kort daarvóór loop je ook langs een klein zijstraatje, namelijk het Gasthuisstraatje. Daar zie je het pittoreske Jacob en Annagasthuis staan, compleet met eigen klokkentoren.

Loop de Hoekstraat uit en steek de Visserbrug over. Op die brug heb je uitzicht op het prachtige Hoge der Aa, een straat met monumentale huizen en pakhuizen. Ook het tegenovergelegen Lage der Aa (waar je wandelt) is mooi. Je komt uit bij de A-Brug. Steek die in oostelijke richting over en zo wandel je de mooie Brugstraat in. Dat is een winkelstraat met ook horecagelegenheden en tevens de plek waar je het Noordelijk Scheepvaartmuseum kunt bezichtigen. Het museum wordt gehuisvest in twee van de oudste gebouwen van Groningen. Aan het einde van straat kom je bij de vrij imposante Aa Kerk, met daar pal achter de fraaie Korenbeurs (doet dienst als supermarkt) en daar weer achter de 'leegte' van de Vismarkt. Op dit punt zie je de Martinitoren de skyline domineren. Bij de Korenbeurs ga je echter rechtsaf de Folkingestraat in. Dat leuke straatje is al eens verkozen tot beste winkelstraat van Nederland en daar vind je onder andere eigenzinnige winkeltjes, kunstzaken en antiquairs. Blijf vervolgens een eind doorlopen, net zo lang tot je bij een modern iconisch gebouw arriveert en dat is het Groninger Museum. De gele 'toren' valt niet te missen. Het museum staat bij de brug over het Verbindinsgkanaal en vanaf dat punt heb je ook goed uitzicht op het Hoofdstation van Groningen, één van de mooiste treinstations van Nederland. Terwijl ik dit typ (augustus 2020) wordt het station overigens flink onder handen genomen om het station en de omliggende infrastructuur toekomstbestendig te maken.

Loop terug naar de Ubbo Emmiussingel en sla rechtsaf, loop vervolgens over het wandelpad door de rotonde heen de Heresingel in. Op den duur zie je de 19e eeuwse Sint-Jozefkathedraal met haar behoorlijk lange toren. Ga vóór de kathedraal linksaf en zodoende kom je in de straat Rademarkt. Aan je linker hand zie je al vrij snel een hofje liggen, althans de deur die de entree vormt tot het Sint Anthony Gasthuis, net als het eerder genoemde Jacob en Annagasthuis een plek waar men vroeger armen, ouderen en zieken een plek gaf om te wonen. De stad kent overigens nog meer van dit soort pittoreske hofjes. Loop noordwaarts naar de Steenstilstraat en sla die rechts in. Dat is een straat met winkels (ook kunst) en horeca. Loop die straat niet helemaal uit maar sla rechtsaf de smalle Kleine Steentilstraat in. Uiteindelijk steek je het smalle bruggetje over het Verbindingskanaal over. Recht voor zie je het Theater Oosterpoort maar je gaat direct linksaf, het pad direct langs het water.

Blijf het water volgen totdat je de brug links kunt oversteken. Blijf rechtdoor lopen en je wandelt weer langs het water, dat van de Oosterhaven. Op den duur kun je de grote Oosterhavenbrug in noordelijke richting oversteken en heb je vanaf die brug mooi uitzicht over de haven. Kijk rechts en je ziet het Eemskanaal. Steek de brug dus over en neem het trappetje links naar beneden. Dan loop je in westelijke richting langs de jachthaven. Aan die Oosterkade en ook in het straatje daarachter - de Lijnbaanstraat - zijn voormalige pakhuizen omgevormd tot woningen. Op den duur buigt de weg naar rechts en blijf je rechtdoor lopen. Aan het Schuitendiep vind je allerlei kroegjes bij het water. Aan de rechterkant vind je tussen twee café's in een smalle straat, de Tuinstraat. Kies daarna de tweede afslag links en zo wandel je achter de mooie Stadschouwburg langs en als je bij de Kruisstraat wederom links afslaat dan loop je tussen het Praediniuscollege en de schouwburg terug naar het water. Ga nog eens links en steek rechts de Sint Jansbrug over. Daarna volgt nog een kort rondje langs het provinciehuis en het Martinikerkhof en vervolgens de Popkenstraat naar de nieuwste blikvanger van Groningen en dat is het Forum. Het wat verscholen moderne complex herbergt onder andere een bibliotheek, een bioscoop, horeca en Storyworld, het Nederlandse museum voor strips, animatie en games. Daarnaast kun je het 45 meter hoge dakterras met rooftop cinema op voor een prachtig uitzicht over de stad. U kunt uiteraard ook de nog veel hogere Martinitoren beklimmen. Via de Grote Markt waar je verschillende grote café's en ook het vrij imposante Stadhuis zult aantreffen wandel je terug naar de Martinikerk. Daar kun je bijvoorbeeld ook nog een terrasje pakken bij de Kosterij, gesitueerd aan de voet van de Martinitoren.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: de binnenstad van Groningen (8 kilometer)

kaart wandelroute van de binnestad van stad Groningen, Nederland

Deze wandelroute door en langs de binnenstad van Groningen telt ongeveer 8 kilometer. Je wandelt door pittoreske straatjes als het Lage der Aa (of het tegenover gelegen Hoge der Aa) en de Folkingestraat, door het groene Noorderplantsoen, langs de Noorderhaven en de Oosterhaven, langs iconische gebouwen als de Martinikerk, der Aa Kerk, het Stadhuis, het Provinciehuis en de Stadsschouwburg, over de Grote Markt en langs de Vismarkt, langs musea als het Groninger Museum en het Noordelijk Scheepvaartmuseum en serieuze uitkijkpunten, namelijk de Martinitoren en het moderne Forum Groningen. Vanaf de brug voor het Groninger Museum heeft u uitzicht op het hoofdstation van Groningen, één van de mooiste treinstations van Nederland.

Uiteraard zijn er allerlei alternatieve wandelingen door de binnenstad te bedenken maar je moet nu eenmaal een keus maken qua route. Het gebouw van de RUG en de straten daaromheen zijn bijvoorbeeld ook heel mooi maar dat zult u tijdens uw bezoek aan Groningen ongetwijfeld nog wel bekijken.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer

Trein: Groningen is per trein uitstekend te bereiken vanuit verschillende richtingen. Deze website heeft als focus Noord Groningen dus hier volgen de mogelijkheden per trein voor dat deel van de provincie. Er is een spoorlijn naar Roodeschool in het noordoosten. Die trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Op bepaalde tijdstippen rijdt deze trein door naar de Eemshaven waar de veerboot naar Borkum vertrekt. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Winsum, Baflo, Warffum, Usquert, Uithuizen, Uithuizermeeden, Roodeschool en Eemshaven. Er is ook een spoorlijn naar Delfzijl in het oosten. Die trein rijdt via Groningen Noord, Sauwerd, Bedum, Stedum, Loppersum, Appingedam en Delfzijl West. Ook die trein rijdt twee per uur en één keer per uur op zondag.

Bus: er zijn ook Qbuzz diensten naar plaatsen in Noord Groningen:

Lijn 6: Groningen - Delfzijl via Garmerwolde, Ten Boer, Ten Post, Garrelsweer, Wirdum en Appingedam. Rijdt twee keer per uur. Op zondag één keer per uur.

Lijn 35: Groningen - Oldehove via Den Ham en Aduard. Rijdt één keer per uur, niet op zondag.

Lijn 39: Groningen - Surhuisterveen via oa. Aduard, Zuidhorn, Sebaldeburen, Grootegast en Opende. Rijdt één keer per uur. Op zondag één keer per twee uur.

Lijn 61: Groningen - Uithuizen via Zuidwolde, Bedum, Onderdendam, Middelstum, Kantens, Rottum en Usquert. Rijdt meestal elk half uur tussen Groningen en Middelstum. Eén keer per uur rijdt de bus dan door naar Uithuizen. Op zondag één keer per uur tussen Groningen en Middelstum, niet naar Uithuizen.

Lijn 65: Groningen - Zoutkamp via (oa.) Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Eenrum, Wehe-den Noorn en Leens. Rijdt meestal elk half uur. Op zondag één keer per uur.

Lijn 163: Groningen - Lauwersoog (en de veerboot naar Schiermonnikoog) via Adorp, Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Leens en Ulrum. Rijdt een klein aantal keren per dag met tussenpozen van 3 uur.