Wandelroute: Kardinge - Stedum (19 km)

Bomen en meer in natuurgebied Kardinge, Groningen Natuurlijke graslanden en de Noordermolen in natuurgebied Kardinge, Groningen De Noordermolen in natuurgebied Kardinge, Groningen Boer Goensepad tussen Kardinge en Thesinge in Groningen De Langelandstermolen bij Thesinge en Garmerwolde, Groningen Boerderij in polder de Klunder bij Thesinge, Groningen Wandelpad langs de Thesingermaar in Thesinge, Groningen Oude huizen in het dorp Thesinge, Groningen De oude Kloosterkerk van Thesinge, Groningen Molen Germania in Thesinge, Groningen Thesingerlaan bij Thesinge, Groningen Bruggetje bij Gemaal Hemert vlakbij Stedum, Groningen Westerwijtwerdermaar bij Gemaal Hemert vlakbij Stedum, Groningen Bruggetje Peertil vlakbij Stedum, Groningen Boot in het haventje van Stedum in Groningen De oude kerk van Stedum, Groningen

Verslag van de route | dinsdag 8 juni 2021

De Kloosterkerk, overblijfsel van het kloostercomplex Germania in Thesinge Groningen

Dit is een wandelroute van ongeveer 19 kilometer en die begint bij Sportcentrum Kardinge aan de rand van de stad Groningen. Je wandelt vervolgens door Natuur -en Recreatiegebied Kardinge en daarna via het dorpje Thesinge lange rechte stukken over het platteland van het Centrale Woldgebied. Door die lange rechte stukken is met name het tweede deel van de route meer fietsterrein dan wandelterrein maar wandelen kan ook zeker. Het laatste deel richting Stedum steek je een drietal bruggetjes over waarbij je nog even van een iets beter uitzicht kunt genieten. Ik liep deze route in noordelijke richting dat als voordeel heeft dat je de zon (recht of schuin) in de rug hebt omdat de zon in Nederland altijd vanuit het zuiden schijnt.

Bij het sportcentrum -en park vind je een groot parkeerterrein en een busstation. Dit is tevens een park & ride locatie. De bus stopt voor Sportcentrum Kardinge (tevens stadion waar schaatswedstrijden worden gehouden). Draai in oostelijke richting en loop een heel eind rechtdoor. Eerst passeer je een recreatieplas en daarna volgt een door bomen geflankeerde passage langs een rustig stukje water/meertje. Er is een fietspad met daarnaast een onverhard pad voor wandelaars. Onderweg heb je uitzicht over het water en even later linsk over natuurlijke graslanden. Je ben het natuurgebied inmiddels binnengelopen. Je blijft rechtdoor wandelen langs de Kardingermaar totdat je bij een weg aankomt, dat is de Noorddijkerweg in het aan de buitenwijken van de stad vastgeklonken dorpje Noorddijk. Ga rechts en je komt bij de middeleeuwse Stefanuskerk. Dat is geen bezoekersattractie in die zin dat je binnen kunt kijken maar de buitenkant kun je uiteraard wel bezichtigen. Loop door en kies het eerste wandelpad links. Tijdens dit leuke paadje zie je de Noordermolen in de verte al staan. Je komt er dadelijk nog langs. Blijf het pad volgen en ga niet rechts in het bos in. Je komt langs natte graslanden uit bij Elema's Pad. Ga daar rechts en je bent vlakbij de Noordermolen, een historische poldermolen die nu niet meer gebruikt wordt voor de bemaling. Daar heeft men imiddels andere methoden voor.

Ga links en daarna gelijk rechts het Boer Goensepad op. Via dit rechte stuk wandel je het platteland van het Centrale Woldgebied binnen, een voormalig veenontginningsgebied waar het landschap bepaalt wordt door grasland met veeteeltbedrijven en waar de wegen en paden vaak lang rechtdoor lopen. Je zult dat later nog meer ervaren. Toen ik er liep (in juni) was er al flink gemaaid maar als je wat eerder komt zul je hier hoge graskanten met bloemen kunnen aantreffen. Aan het einde van het pad ga je links de weg op richting het nabijgelegen Thesinge. Kijk rechts en zie de Langelandstermolen in de verte staan, ook weer een poldermolen. Als je Thesinge binnenkomt dan ga je rechtdoor polder de Klunder in. Als je deze route met 4 kilometer wilt verkorten dan ga je direct rechts het dorpje in. Het eerste stukje door de Klunder is leuk, want je komt langs enkele boerderijen. Daarna volgt een ietwat saai stuk dat vlakbij de Eemshavenweg ligt. Het laatste traject, het fiets/wandelpaadje zuidwaarts naar het dorpje is juist wel weer mooi. Dat smalle paadje langs de Thesingermaar komt uit in het oude dorpsgedeelte waar je een bruggetje treft, enkele wat oudere huizen en vooral de middeleeuwse Kloosterkerk van Thesinge. Dat is een bijzondere locatie om twee redenen. Ten eerste omdat het één van de weinige restanten is van een klooster. Er zijn enorm veel oude kerken in Noord Groningen maar overblijfselen van kloosters nauwelijks. Dit exemplaar in Thesinge behoorde tot het grote Klooster Germania. De tweede reden waarom het hier bijzonder is, is omdat het tevens een minimuseum heeft. Dat is namelijk het klein baarhuisje (lijkhuisje). Daarin wordt het verhaal van het voormalige klooster verteld.

Voordat je verder gaat, steek ook nog even het bruggetje over om de kerk vanaf de andere kant van het water te aanschouwen. Wandel vervolgens in noordwaartse richting door het dorpje en je komt het volgende in het oog springende gebouw tegen en dat is een molen, ook wel genaamd Germania. Dit is een 19e eeuwse stellingmolen (korenmolen). Verlaat Thesinge en dan volgt een lang traject rechtdoor. Eerst volg je de Thesingerlaan, een zeer rustig weggetje die later overgaat in een fietspad. Onderweg wordt je geflankeerd door grasland en steek je één keer een weg over en wel tussen St Annen en Ten Boer. Daarna gaat het wederom een stukje rechtdoor en wordt het al snel weer interessanter. Je gaat op den duur linksaf en komt uit het Gemaal Hemert aan de Westerwijtwerdermaar. Vanaf dat bruggetje heb je mooi uitzicht over het omliggende platteland. Vanaf dit punt krijg je de fraaie kerk van Stedum ook al in het vizier. Steek het bruggetje over en neem even daarna de eerste links. Vanaf dit punt volg je gewoon het weggetje en daarna fietspad tot aan Stedum. Al snel passeer je eerst een houten bruggetje en daarna een door bloemen en hoge grassen geflankeerd pad (althans toen ik er liep) naar de Peertil. De Peertil is een ijzeren bruggetje met een mooie hekje en vormt het punt waar de Westerwijtwerdermaar en de Stedumermaar samenkomen. Ook hier weer een mooi uitzicht. Steek het bruggetje over en loop rechtdoor. Je komt dan uit bij het haventje van Stedum al kun je op het eind ook korte paden (Reiderspad) door het bos wandelen. Stedum is een plaats met een beschermd dorpsgezicht met als absolute blikvanger de middeleeuwse Bartholomeuskerk die gesitueerd is bovenop de wierde. Rondom tref je enkele leuke straatjes. Via de Stationsweg loop je naar het treinstation dat aan de rand van het dorp is gesitueerd.

Als fietsroute gebruiken?

Het traject van deze route is ook per helemaal per fiets af te leggen. In natuurgebied Kardinge dien je dan uiteraard op de fietspaden te blijven.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Kardinge - Stedum (19 kilometer)

kaart wandelroute van Kardinge naar Stedum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute van Sportpark Kardinge naar het dorp Stedum (Groningen) via het dorpjes Thesinge telt ongeveer 19 kilometer. De wandeling gaat door natuurgebied Kardinge via polder de Klunder naar Thesinge en daarna volgt een heel lang stuk rechtdoor. Bij Gemaal Hemert volgen dan weer enkele bochten en bruggetjes over maren. De route kan met ongeveer 4 kilometer verkort worden door niet de net genoemde polder te bewandelen maar bij binnenkomst van het dorp gelijk rechtsaf te slaan ipv rechtdoor te lopen.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Stedum

Trein: het dorp Stedum is prima per trein te bereiken. Het ligt aan de spoorlijn tussen de stad Groningen en Delfzijl. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Bedum, Stedum, Loppersum, Appingedam, Delfzijl West, Delfzijl.

Bus: U kunt met de bus (Qbuzz) naar Kardinge. Er rijden verschillende stadsbussen maar ook lijnbussen naar plattelandsdorpen langs dit punt. De bussen stoppen voor het stadion (Sporcentrum Kardinge). Op een steenworp afstand vindt u tevens een grote parkeerplaats, een park & ride locatie.