Wandelroute: Rondje Loppersum (15 km)

Hotel Spoorzicht in Loppersum, Groningen Kapper in de Hogestraat van Loppersum, Groningen Wandelpad, velden en akkers bij Loppersum, Groningen Schelpenpad van Loppersum naar Wirdum, Groningen Skyline van Loppersum, Groningen Mooi huisje in het wierdedorp Wirdum, Groningen Middeleeuwse kerk van Wirdum, Groningen Borg Rusthoven in Eekwerderdraai, Groningen Park van Landgoed Ekenstein, Groningen Terras van Landgoed Ekenstein, Groningen Landgoed Ekenstein aan de Rijksweg en Alberdaweg, Groningen Appelboomgaard van Landgoed Ekenstein Groningen Fruitboomgaard en schapen op Landgoed Ekenstein, Groningen Fietspad naar Oosterwijterd in Fivelingo, Groningen Uitzicht op het dorpje Eenrum in Groningen Kösters Toen in het dorpje Eenrum in Groningen Skyline van het dorpje Zeerijp in Groningen

Verslag van de route | maandag 20 juli 2020

Platteland van Fivelingo in Noord Groningen

Dit is een wandelroute van ongeveer 15 kilometer door het landschap Fivelingo in het noordoosten van Groningen. Het startpunt is het dorp Loppersum maar je kunt ook starten in de kleinere dorpjes Wirdum, Oosterwijtwerd en Eenum, en ook op het Landgoed Ekenstein. Het wandelen gaat over rustige wegen, fietspaden en voor een klein deel ook over onverharde wandelpaden. Ik reisde per trein naar het startpunt dus de route begint bij het treinstation van Loppersum, landelijk bekend als het epicentrum van het aardbevingsgebied. Ook het nabijgelegen Wirdum is al vaker getroffen door aardbevingen. Loppersum is een mooi dorp met een leuk winkelstraatje en enkele in het oog springende gebouwen. De eerste kom je gelijk al tegen als je vanaf het treinstation naar het centrum loopt en dat is het monumentale Hotel Spoorzicht. Ga daar rechts en gelijk weer links en je loopt de prachtige middeleeuwse Petrus en Pauluskerk tegemoet.

Bekijk de kerk eens goed zou ik zeggen en loop dan rechts door de Hogestraat (winkelstraat) naar de grote weg. Daar ga je vervolgens linksaf en wandel je een tijdje over een breed fietspad. Net als je denkt dat je het dorp uit bent ga je gelijk linksaf en kom je over een mooi door bomen geflankeerd wandelpad. Ga het bruggetje over en sla rechtsaf waar je het pad volgt langs mooi akkerland en mogelijk velden met schapen. Op den duur buigt het pad weer terug naar het fietspad. Dat volg je weer een klein stukje totdat je links een smal schelpenpaadje ziet. Dat is het Alkemaheerdpad richting Wirdum. Onderweg heb je fraai uitzicht, bijvoorbeeld links op de kerk van Loppersum. Het wandel/fietspad eindigt bij een weg en daar ga je rechts naar Wirdum. Als je er bent aanbeland ga links en je merkt dat je via een weggetje omhoog loopt, de wierde op. Via een leuk straatje loop je op de fraaie middeleeuwse kerk af. Maak een rondje rondom de kerk en kies de weg langs 't Regthuys (bestaat inmiddels niet meer), het restaurant in het dorp. Daarna kies je de eerste afslag links, de rustige Zuiderweg. Aan het einde daarvan kom je bij een wat drukkere weg. Ga daar rechts en loop op de provinciale weg af. Volg het fietspad langs de rotonde totdat je aan de overkant bent, vlakbij het gehucht Eekwerderdraai. Daar ga je echter niet heen want je kiest het smalle fiets/wandelpad linksaf.

Dat paadje leidt door een stukje bos en komt uiteindelijk uit bij het landgoed van Borg Rusthoven. Dat monumentale pand werd toen ik er liep verbouwd om het aardbevingsbestendig te maken. Het huis wordt een meter opgetild om er een extra laag fundering onder te zetten. Wat de precieze bestemming wordt is mij op dit moment niet duidelijk. Het wandelpad loopt vlak voor Borg Rusthoven langs. Je wandelt van het ene landgoed naar het andere want hierna volg het bosrijke terrein van Landgoed Ekenstein, een prachtig hotel-restaurant met park, tuin en ook een kinderboerderij. Het landgoed heeft verschillende paden. Zorg dat je op den duur in zuidelijke richting loopt (bekijk vooral de kaart) en je komt vanzelf bij het monumentale restaurant uit waar je ook een terrasje kunt pakken om een pitstop te maken.

Vanaf het café-restaurant loop je langs het Schathoes (ook onderdeel van het landgoed) en ga je linksaf. Dat pad komt langs de kinderboerderij. Als je niet meer rechtdoor kunt lopen, ga dan rechtsaf en gelijk weer links. Je merkt dan dat je via een klein hekje bij de provinciale weg uitkomt. Uitkijken dus. Pal aan de andere kant van de weg zie je het hekje al waar je door moet. Je loopt over een klein bruggetje de appelboomgaard van Landgoed Ekenstein door. Dat is een onverhard pad langs appelbomen, bloemen en grazende schapen. Na verloop van tijd zie je schuin rechts een heel klein hekje waar je door moet. Daarna volgt een rustige weg en ga je rechtsaf. Daarna kom je bij een fietspad en ga je links. Dat is een mooi traject langs de Oosterwijtwerdermaar naar het dorpje Oosterwijtwerd. Onderweg moet je ook nog even onder een bruggetje door langs het water. Bovenlangs rijden de treinen.

Aan het einde van het pad kun je nog even rechtsaf Oosterwijtwerd in gaan. Daar staat Eetcafé de Boerderij bij het water. De route gaat echter links in westelijke richting naar Eenum. Al snel vind je het visrestaurant Ol School aan je linker hand. Vanaf het fietspad krijg je Eenum al snel in het vizier. De fraaie middeleeuwse kerk torent boven het dorpje uit. Je kunt op verschillende manieren nog even een rondje lopen door het fraaie kleine wierdedorpje, vergeet ook niet even een kijkje te nemen bij Kösters Toen, een voor het publiek deels toegankelijke siertuin bij de kosterij. Je vindt de locatie naast de prachtige Kerk van Eenum die bovenop de wierde staat. Vanaf de wierde is mooi uitzicht over de omliggende landerijen. Als je het dorp westwaarts via de Pastorieweg uit loopt en terugkijkt, dan zie je hoe mooi de wierde boven het landschap uitsteekt. Vanaf dat punt is het nog een paar kilometer terug naar Loppersum. Blijf de weg in westelijke richting volgen. Kijk ook vooral rechts waar de skyline van dit stukje Fivelingo wordt gedomineerd door de prachtige kerk van Zeerijp.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is met een paar aanpassingen per fiets af te leggen. Bekijk daarvoor het volgende tabblad.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Loppersum - Loppersum (15 kilometer)

kaart wandelroute van Loppersum naar Loppersum in Groningen, Nederland

Deze wandelroute begint en eindigt in het mooie dorp Loppersum (Groningen) en gaat via de dorpjes Wirdum, Oosterwijtwerd en Eenum. Ook wandel je over het mooie en bosrijke Landgoed Ekenstein. De route gaat over rustige wegen, fietspaden en ook stukjes onverhard, met name op het landgoed.

Als je deze route wilt fietsen dan moet je wel enkele aanpassingen doen want niet alle paden zijn geschikt om op te rijden. Dat geldt voor het wandelpad net buiten Loppersum en voor een aantal paden die tijdens deze route over Ekenstein gaan. Daar kun je overigens wel op bepaalde paden fietsen maar het is onverhard. Bekijk de groene stippellijn op de kaart om te zien waar je kunt fietsen. Dan rijd je via de Rijksweg/Alberdaweg langs het landgoed.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer reizen

Trein: Het dorp Loppersum is prima per trein te bereiken. Het ligt aan de spoorlijn tussen de stad Groningen en Delfzijl. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Bedum, Stedum, Loppersum, Appingedam, Delfzijl West, Delfzijl.

Bus: Er rijdt ook geregeld een bus naar het dorpje Wirdum. Dat is lijn 6: Groningen - Delfzijl via Garmerwolde, Ten Boer, Ten Post, Garrelsweer, Wirdum en Appingedam. Rijdt twee keer per uur. Op zondag één keer per uur.