Wandelroute: Rondje Oldehove (13 km)

Liudgerkerk in het dorp Oldehove, Groningen Café en bar in het dorp Oldehove, Groningen Weg naar de wierde van Selwerd in Groningen Weg van Oldehove naar Niehove in Groningen Kruispunt Oldehove, Noordhorn en Niehove in Groningen Het Oebelepad naar het dorpje Niehove, Groningen Bruggetje over het Niehoofsterdiep bij het dorpje Niehove, Groningen Zicht op de wierde van Niehove, Groningen De kerk van Niehove in Groningen Straatje met oude huizen en bloemen in Niehove, Groningen Fietspad en boerderij bij Aalsum in Groningen Kerk, molen en akkerland in het dorp Oldehove, Groningen Molen de Leeuw in het dorp Oldehove, Groningen

Verslag van de route | dinsdag 28 juli 2020

Wandelpad naar de wierde van dorpje Niehove, mooiste dorpje van Nederland

Dit is een wandelroute van 13 kilometer in het uiterst westelijke deel van Middag-Humsterland, één van de oudste cultuurlandschappen van Nederland en Europa. Het gebied ligt ten noordwesten van de stad Groningen. Het startpunt is het dorpje Oldehove waar enkele mooie historische gebouwen te zien zijn. Het meest in het oog springt de Ludgeruskerk (ook wel de de Liudgerkerk genoemd). Dat fraaie bouwwerk stamt uit de 13e eeuw al zijn er zoals zo vaak in de tussentijd wel restauraties geweest. De mooie ingang tot de kerk is gebouwd in de 17e eeuw. Op een flinke steenworp afstand staan ook twee midden 19e eeuwse molens, slechts 9 jaar na elkaar gebouwd. De eerste heet Aeolus, de tweede De Leeuw. Tegenover die laatste vind je een supermarkt waar slechts streekproducten verkocht worden.

De route laat ik zo ongeveer beginnen bij het dorpshuis van Oldehove. Loop voordat de wandeling het platteland op gaat nog even een kort stukje door het dorp zodat je de net genoemde gebouwen kunt zien. Dat kan uiteraard ook na afloop. Neem het kerkpad achter de supermarkt langs en die leidt naar de Ludgeruskerk. Loop daar langs de huizen de wierde af en ga links en daarna nog eens gelijk links en dan rechts. Je wandelt dan door een straatje met leuke huizen met rechts van je café Odeon en vervolgens de Ontmoetingskerk. Kort daarop sla je links de Selwerderlaan in en die leidt je het platteland op. Dat weggetje gaat naar het gehucht Selwerd, eigenlijk de naam van een wierde. De lichte verhoging in het landschap pal voor de boerderij is duidelijk waarneembaar. Heel vroeger stond er een klooster. Al snel kun je van de weg af en sla je rechtsaf een fietspad in dat geflankeerd wordt door akkers en velden. Rechts heb je uitzicht op Oldehove. Aan het einde van het pad ga je rechts en kort daarna bij de grotere weg gelijk nog eens rechts. Je wandelt dan een stukje over de weg en bij de eerstvolgende afslag ga je linksaf, de door bomen geflankeerde weg naar Niehove. Vanaf dit punt zul je ook de nodige koeien in de wei kunnen zien al is er ook mooi akkerland om te bewonderen.

Op den duur kun je gewoon Niehove ingaan door rechts af te slaan maar onze route leidt ons naar de linker afslag. Die weg gaat richting de wierde Frytum en het dorp Noordhorn. Daar komen we echter niet. Onderweg loop je langs een boerderij dat tijdens mijn wandeling geflankeerd werd door hoge maisvelden en later velden met koeien. Bij de eerste afslag (bij de wegwijzers) ga je rechtsaf. Bij de wegwijzers zie je voor je in de verte de kerk van Noordhorn. Volg de rustige weg langs een paar boerderijen en huizen waarbij je onderweg steeds duidelijk het wierdedorpje Niehove in de verte ziet. Op den duur kom je vanzelf op het punt dat je een fiets/wandelpad (Oebelepad) rechts kunt inslaan. Vanaf dat punt loop je recht op het dorpje af waarbij je op het eind nog een bruggetje over het Niehoofsterdiep oversteekt.

Niehove werd in 2019 door Weekblad Elsevier verkozen tot mooiste dorp van Nederland en het waarom wordt gelijk duidelijk. Het is een prachtig wierdedorpje dat gedomineerd wordt door de 13e eeuwse kerk en dat wordt omringd door een cirkel mooie huizen, inclusief café-restaurant de Eisseshof. Je kunt hier dus prima halt houden om een terrasje te pakken. De kerk is overigens niet alleen een historische attractie, het dient ook als bezoekerscentrum voor Wierdendorp Niehove waar je meer kunt leren over het Humsterland, een voormalig waddeneiland waar het dorpje een centrale plek innam. Loop zeker niet linea recta de wierde af maar wandel ook even door de verschillende weggetjes en paden die naar de kerk leiden. Over het Oebelepad ben je Niehove al binnengelopen maar er zijn ook nog vier korte paadjes langs mooie huizen die leiden naar de weg pal ten noorden van de wierde. Bekijk de kaart.

Als je uitgekeken bent dan loop je het dorp in oostelijke richting uit en sla je gelijk het fietspad in dat je aan je linker zijde ziet verschijnen. Dat Anne Pilat Pad gaat langs de akkers (rechts) en velden (links) naar de wierde Aalsum. Je ziet bij Aalsum dat de boerderijen inderdaad op een wat verhoogde positie op het land liggen. Het pad maakt verschillende korte en langere bochten maar je hoeft geen afslagen te kiezen. Onderweg heb je rechts op den duur uitzicht op Oldehove, het eindpunt. Aan het einde van het fietspad ga je rechts het volgende fietspad in dat terugleidt naar Oldehove. In dat dorpje zit naar verluid ook een klein maar zeer goed visrestaurant genaamd het Kleine Oestertje. Die is niet altijd open dus kijk van te voren goed naar de openingstijden.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is helemaal per fiets af te leggen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Rondje Oldehove (13 kilometer)

kaart wandelroute van en naar het dorp Oldehove via Niehove in Groningen, Nederland

Deze wandelroute van en naar het dorp Oldehove (Groningen) telt ongeveer 13 kilometer. Onderweg kom je langs het zeer pittoreske Niehove waar ook een café-restaurant is waar je een pitstop kunt houden. De route gaat voornamelijk over fietspaden en ook over rustige wegen. De eerste helft gaat voornamelijk over de weg en de tweede helft voornamelijk over leuke fietspaden tussen de landerijen. Zoals je kunt zien kun je de route ook in twee stukken opdelen en zodoende een korter rondje vanuit Oldehove of Niehove lopen. Het mooiste uitzicht op Niehove is overigens vanaf het Oebelepad (als je vanuit het zuiden naar Niehove loopt).

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer reizen

Bus: er rijden bussen (Qbuzz) naar Oldehove. Voor beide lijnen geldt dat het gaat om kleinere busjes. In de zomervakantie (althans in 2020) rijden er grote bussen.

Lijn 35: Groningen - Oldehove via Den Ham en Aduard. Rijdt één keer per uur, niet op zondag.

Lijn 36: Winsum - Oldehove via Garnwerd, Feerwerd, Ezinge en Saaksum. Rijdt één keer per uur, niet op zaterdag en zondag.