Wandelroute: Rondje Onderdendam (14 km)

Kantongerecht in Onderdendam, Groningen Huizen aan het Winsumerdiep in Onderdendam, Groningen Restaurant de Molenaar in Onderdendam, Groningen Fietspad van Onderdendam naar Bedum, Groningen De oude Walfriduskerk in Bedum, Groningen Hotel 't Gemeentehuis in Bedum, Groningen Boerderij tussen Bedum en Westerdijkshorn in Groningen Boerderij in Westerdijkshorn, Groningen Uitzicht vanuit Westerdijkshorn op Bedum, Groningen Klokkentoren van Westerdijkshorn in Groningen Mooi huis in Westerdijkshorn, Groningen Fietspad langs de Oude Ae vlakbij Westerdijkshorn, Groningen Koeien in de wei in Onderwierum, Groningen Wandelpad naar de wierde van Onderwierum in Onderwierum, Groningen Boerderij in Onderwierum, Groningen Paarden in Onderwierum, Groningen Waterschapshuis in Onderdendam, Groningen

Verslag van de route | maandag 8 juni 2020

Kerk, café en winkel in Bedum, Groningen

Dit is een wandelroute van ongeveer 14 kilometer door het Centrale Woldgebied in Groningen, een compacte streek pal ten noordoosten van de stad Groningen. Dit was vroeger een veenontginningsgebied en dat betekent dat je hier een streekdorpenlandschap aantreft met kanaal- en straatdorpen. Onderdendam ligt aan het kruispunt van verschillende kanalen waaronder het Winsumerdiep en het Boterdiep en daar staan ook mooie gebouwen en huizen. Met name rondom de bruggetjes is het zeer pittoresk. Je ziet een aantal prachtige 19 eeuwse gebouwen als de Hervormde Kerk, het prachtige voormalige kantongerecht bij de grotere brug aan het water en Molen Hunsingo bij de kleine bruggetjes. Ook het van oorsprong 19e eeuwse voormalige waterschapshuis is een zeer mooi gebouw. De wandeling laat ik beginnen bij de Molen Hunsingo dat tegenwoordig in gebruik is door Restaurant De Molenaar. Daar pal tegenover staat een bruggetje waar het brede fietspad naar Bedum begint.

Volg dat pad, het loopt grotendeels evenwijdig aan het Boterdiep. Dit is het minst opwindende traject maar weidse uitzichten zijn er wel. De skyline voor je, wordt vooral gedomineerd door de grote zuivelfabriek van Bedum. Uiteindelijk loop je langs een klein gemaal, een boerderij en een spoorwegovergang het dorp binnen. Eerst is dat langs nieuwe (leuke) huizen van een nieuwbouwwijk maar al snel loop je het historische centrum binnen waar twee kerken opvallend boven het 'maaiveld' uitsteken. Dat zijn de 19e eeuwse Maria ten Hemelopneming en de 11e eeuwse Walfriduskerk. Vooral die laatste, met haar scheve toren, is een prachtige historische verschijning. Loop zeker even over de paadjes rond de kerk om het gebouw uit alle hoeken te kunnen zien. Pal achter de kerk zit het centrum met een winkelstraatje en horecagelegenheden. Vervolgens loop je het centrum uit in westelijke richting en kom je bij hotel-restaurant 't Gemeentehuis aan het Boterdiep. Vanaf daar wandel je vervolgens in westelijke richting langs het water en sla je bij het eerstvolgende kruispunt rechtsaf en al vrij snel weer linksaf, Bedum uit. Dat is de Thedemastraat die overgaat in de Oude Dijk (naam van een weg).

Onderweg kom je nog een mooie antiekzaak tegen en als je het dorp helemaal uit bent een fraaie boerderij hier in het Centrale Woldgebied. Aan het einde van de weg kom je op een kruispunt en ga je rechtsaf. Je loopt de spoorwegovergang over en wandelt het kleine pittoreske gehucht Westerdijkshorn tegemoet. Hier begint qua landschap ook het mooiste deel van het traject. Westerdijkshorn is een zeer fraai dorpje met goed onderhouden boerderijen, fraaie huizen met dito tuintjes en een prachtige gerestaureerde geel-rode klokkentoren die boven de begraafplaats uitsteekt. Loop de weg af (er is maar één weg), die gaat eerst rechtdoor en vervolgens rechtsaf. Je komt al snel bij een kruising en daar ga je linksaf de weg op en al vrij snel kun je het fietspad op. Je wandelt hier een flink stuk door een volstrekt open landschap met weidse uitzichten en als je op den duur rechtsaf met het pad meebuigt loop je langs de Oude Ae. Je komt vervolgens langs twee bruggetjes maar daar ga je niet overheen. Bij het tweede bruggetje (bij de boerderij) ga je rechtsaf het wildrooster over. Dat is een zeer rustige weg naar Onderwierum. Langs deze weg zie je schapen en koeien in de wei.

Op den duur kun je linksaf en dat pad gaat naar de Historische Onderwierum (ook zo aangegeven op de wegwijzer). Dat is géén fietspad maar puur om te wandelen. Volg het bordje en sla al snel rechtsaf. Je wandelt dan langs twee fraaie, half achter de bomen verscholen huizen/boerderijen en over een klein bruggetje naar de wierde. Vroeger stond er een kerk op de wierde (terp). Er is dus niet veel te zien op de wierde zelf maar Onderwierum is wel een fraaie groene locatie om even langs en doorheen te wandelen. Als je uitgekeken bent, wandel dan terug over hetzelfde pad en sla aan het einde rechtsaf het wandelpad naar Onderdendam in (er staat een bordje). Het pad gaat langs velden met enkele paarden en er is mooi uitzicht op Onderdendam, het eindpunt. Al snel eindigt het wandelpad en gaat het over in een fietspad. Volg dat en je bent bij de finish.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is grotendeels ook per fiets af te leggen. Je kunt echter niet door Onderwierum fietsen. De alternatieve route is aangegeven met de onderste groene stippellijn (kaart op het volgende tabblad). Je kunt natuurlijk wel even de fiets laten staan en te voet de wierde bekijken. Het is echt maar een klein stukje lopen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Onderdendam - Onderdendam (14 kilometer)

kaart wandelroute van Onderdendam naar Onderdendam in Groningen, Nederland

Deze wandelroute van en naar het dorp Onderdendam (Groningen) via het grotere dorp Bedum, het kleine dorpje Westerdijkshorn en het gehucht/wierde Onderwierum telt ongeveer 14 kilometer. De route gaat over fiets/wandelpaden, een rustige weg en een stukje over paden waar je alleen kunt wandelen (direct rondom Onderwierum). Nadat je bij de wierde van Onderwierum bent aangekomen loop je weer terug langs het zelfde pad en vervolg je de route in noordelijke richting naar Onderdendam. Je kunt er echter ook voor kiezen bij de wierde rechtdoor te lopen en vervolgens de weg rechtdoor te nemen. Dat is een kortere route naar Onderdendam maar wel minder mooi. De route wordt hier op de kaart aangegeven met het rode stippellijntje. Het onderste groene stippellijntje geeft de route aan die je moet nemen als je op de fiets bent.

Opmerking: als je van plan bent met de auto te komen dan is het misschien wijs om de route te beginnen in Bedum. Dat is een groter dorp als Onderdendam met veel meer parkeergelegenheid en ook een directe treinverbinding met de stad Groningen, alsook Delfzijl. Je kunt overigens ook met de bus naar Onderdendam en Bedum. Lees daarover op het volgende tabblad.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Onderdendam (en Bedum)

Bus: U kunt met de bus (Qbuzz) naar zowel Onderdendam als Bedum reizen, bijvoorbeeld vanuit de stad Groningen. Als u liever met de trein reist, begin de route dan in Bedum.

Lijn 61: Groningen - Uithuizen via Zuidwolde, Bedum, Onderdendam, Middelstum, Kantens, Rottum en Usquert. Rijdt meestal elk half uur tussen Groningen en Middelstum. Eén keer per uur rijdt de bus dan door naar Uithuizen. Op zondag één keer per uur tussen Groningen en Middelstum, niet naar Uithuizen.

Trein: het dorp Bedum is prima per trein te bereiken. Het ligt aan de spoorlijn tussen de stad Groningen en Delfzijl. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Bedum, Stedum, Loppersum, Appingedam, Delfzijl West, Delfzijl.