Wandelroute: Warffum - Baflo (16 km)

Herfst bij het Oosterkerkpad in Warffum, Groningen Herfst de Sebastiaankerk van Warffum, Groningen Bruggetje en huisje bij schutsluis 't verloat in Warffum, Groningen Het Hogeland tussen Warffum en Den Andel in Groningen Herfst in Den Andel: boerderij en molen de Jonge Hendrik, Groningen Streekweg en kerk in Den Andel, Groningen Kerk en toren van Den Andel in Groningen Platteland en kerk van Saaxumhuizen in Groningen Dorpshart en kerk van Saaxumhuizen in Groningen Boerderij in Saaxumhuizen op het Hogeland in Groningen Saaxumhuizerweg tussen Saaxumhuizen en Eenrum op het Hogeland in Groningen Handerweg bij Eenrum in Groningen Kop-hals-romp boerderij aan de Handerweg in Eenrum, Groningen Dorpswierde, kerk en huizen in Eenrum, Groningen Herfst in de Notoarestoen (arboretum) van Eenrum in Groningen Bruggetje in Eenrum of het Kanaal Baflo-Mensingeweer in Groningen Laurentiuskerk van Baflo in Groningen Bakker Rutgers in de Heerestraat van Baflo in Groningen Grandcafé de Hoek bij het treinstation van Baflo in Groningen

Verslag van de route | woensdag 18 november 2020

Middeleeuwse Sebastiaankerk in Warffum, Groningen

Dit is een wandelroute van 16 kilometer over het Hogeland van Groningen. Het startpunt is het dorp Warffum en het eindpunt het dorp Baflo. Beide plaatsen hebben een treinstation aan dezelfde spoorlijn dus je kunt na afloop in een minuut of 5 weer terug naar het startpunt reizen. In Warffum kun je voordat je aan de wandeling begint ook nog een prachtige historische attractie bezichtigen en dat is het Openluchtmuseum het Hoogeland waar je kunt zien hoe men in de 19e en begin 20e eeuw leefde in deze regio. Het openluchtmuseum staat op de dorpswierde, de qua omvang grootste wierde van Groningen. Op een steenworp afstand zie je ook de middeleeuwse Sebastiaankerk die al gebouwd is in de 11e of 12e eeuw. De route: wandel de wierde af richting het noordwesten. Afgezien van een zeer korte links-rechts combinatie tussendoor is het een stuk rechtdoor waarbij je onderweg ook de grote weg oversteekt. Na die grote weg volgt een smal paadje. Aan het einde van dat smalle Melkerspad ga je linksaf nog een smal paadje in waarbij je een leuk klein bruggetje oversteekt en een pittoresk huisje passeert. Dit is bij de schutsluis genaamd 't Verloat. Ga rechts en nog eens links en daarna nog eens links. Je passeert dan nog een rijtje huizen en dan gaat het over in het smalle Witrokkenpad het platteland op. Vanaf dat moment loop je enkele kilometers over een relatief rustige weg langs de aardappelpoederfabriek van Rixona (Aviko) naar Den Andel. Dat was vroeger vooral bekend vanwege de productie van raspatat.

De Westervalge gaat in het dorp over in de Oude Dijk (namen van wegen). Links en rechts zie je wat leuke huisjes passeren en op den duur krijg je de molen van het dorp in het vizier. Dat is de 19e eeuwse stellingmolen de Jonge Hendrik. Daar vlakbij kun je overigens ook een wandelpad door het weiland volgen maar daar brengt onze route ons niet heen. Wij gaan daar linksaf langs de benzinepomp de Streekweg in. Je wandelt daar langs huizen, even later een kerkhof en de fraaie Kerk van Den Andel. Deze is al gebouwd in de 13e eeuw en opvallend is dat de kerk apart staat van de toren. Dat is niet geheel uniek in de provincie maar dat komt toch niet heel vaak voor. Vlak na de kerk zie je een klein haventje en daar ga je rechtsaf. Vanaf dat moment is het enkele kilometers rechtdoor over de weg naar het volgende dorpje. Op den duur zie je de 19e eeuwse Kerk van Saaxumhuizen in de verte verschijnen. Dat vormt het hart en tevens kruispunt in het heel kleine maar vrij pittoreske Saaxumhuizen. De weg tegenover de kerk loopt dood, wij blijven gewoon rechtdoor lopen. Rechts zie je nog een mooie boerderij staan en even later ga je met de bocht mee linksaf.

De weg naar het grotere dorp Eenrum gaat over door bomenrijen geflankeerde wegen: eerst de Saaxumhuizerweg en daarna bij de kruising rechtsaf de Handerweg in. Onderweg passeer je nog een fraaie kop-hals-rompboerderij en zie je zowel de kerk als de molen van het dorp in de verte opdoemen. Als je Eenrum binnenwandelt dan vind je aan je linkerhand Kwekerij de Kleine Plantage waar ook een tuin te bezichtigen is. Ik liep hier in november en dan is het gesloten. De tuin is geopend tussen maart en oktober. Zie de website op de interactieve kaart hieronder. Daarna wandel je de dorpswierde van Eenrum op waar een prachtige middeleeuwse kerk staat die het dorpsgezicht flink domineert. Je kunt in het dorp ook nog gaan kijken bij molen De Lelie en Abraham's Mosterdmakerij maar onze route gaat linksaf in zuidelijke richting over de Mensingeweersterweg. Al vrij snel ga je echter weer linksaf de Spoorlaan in. Aan het einde van die weg vind je aan je rechterhand de Notoarestoen, het arboretum van Eenrum. Dat is vrij toegankelijk. Het moet gezegd dat die plek op haar mooist is zo in april, mei en misschien begin juni. Vlak na het arboretum volgt een pad door het bos. Je kunt daar ook kiezen van het fietspad af te gaan en over de bospaadjes te lopen. Dat maakt deze wandelroute niet veel langer.

Het traject door het bos is vrij kort. Op den duur sla je linksaf en al snel weer rechts en steek je de brug over het Kanaal Baflo-Mensingeweer over. Voor je zie je nog een mooie boerderij staan. Sla linksaf het fietspad op en vanaf dat moment is het zaak gewoon rechtdoor te blijven lopen totdat je in Baflo bent. Geniet vooral links van mooi uitzicht over de akkers. Je ziet dat het land bij het gehucht Lutke Saaxum wat omhoog loopt, altijd een teken van het bestaan van een wierde. Daar staat ook een boerderij waar meestal in de tuin een paard staat te grazen. Eenmaal in Baflo blijf je rechtdoor lopen. Je kunt in één streep via de Heerestraat (straat met oa. een bakker en supermarkt) lopen maar het is een beter idee om het traject op de kaart te volgen zodat je de prachtige 12e eeuwse Laurentiuskerk nog kunt zien. Zowel het centrum als de kerk zijn gesitueerd op de dorpswierde van Baflo. Het eindpunt is het treinstation van het dorp. Bij dat treinstation kun je ook een hapje gaan eten als je wilt. In het voormalige stationsgebouw zit een pizzeria en daar pal tegenover zit Grandcafé de Hoek . Bij mooi weer (als het wat warmer is uiteraard) kun je er ook op het terras zitten.

Mooi droog weer? Als het mooi weer is en het land is droog dan is het ook mogelijk een iets andere variant van deze route te lopen. Die gaat dan niet via Eenrum maar ipv daarvan voor een deel over onverharde trajecten door een klein natuurgebied en langs akkers tussen Den Andel en Westernieland. Kijk hier:

Warffum - Baflo = 16 km

Fietsen? Deze route is ook per fiets af te leggen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Warffum - Baflo (16 kilometer)

kaart wandelroute van Warffum naar Baflo in Groningen, Nederland

Deze wandelroute tussen de dorpen Warffum en Baflo (Groningen) telt ongeveer 16 kilometer. De route gaat over fietspaden, rustige wegen en in de dorpen over trottoirs.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Warffum en Baflo

Trein: de dorpen Baflo en Warffum zijn prima per trein te bereiken. Ze liggen beiden aan dezelfde spoorlijn, namelijk die tussen de stad Groningen en Roodeschool. De trein (Arriva) rijdt twee keer per uur, op zondag één keer per uur. Op bepaalde tijdstippen rijdt deze trein door naar de Eemshaven waar bijvoorbeeld de veerboot naar Borkum vertrekt. Dit is de spoorlijn Groningen (hoofdstation), Groningen Noord, Sauwerd, Winsum, Baflo, Warffum, Usquert, Uithuizen, Uithuizermeeden, Roodeschool en Eemshaven.

Met de bus naar Baflo en Den Andel

Er rijden ook bussen van Qbuzz (lijn 68) tussen Winsum en Hornhuizen en die stopt onder andere in Baflo en ook in Den Andel dat aan de route ligt.