Wandelroute: Rondje Zoutkamp (15 km)

Pittoresk straatje in Zoutkamp, Groningen Hunsingosluis in Zoutkamp, Groningen Camping in Zoutkamp, Groningen Garnalenfabriek Heiploeg in Zoutkamp, Groningen Smal fietspad naar Vierhuizen, Groningen Molen de Onderneming in het dorpje Vierhuizen, Groningen De middeleeuwse kerk van het dorpje Vierhuizen, Groningen De herberg in het dorpje Vierhuizen, Groningen Fietspad van Robersum naar Niekerk in Groningen Brug over het Hunsingokanaal bij Niekerk in Groningen Hunsingokanaal en Ulrum in Groningen Boerderij Oldeheem in Niekerk in Groningen Hoofdstraat in dorp Niekerk, de Marne Niekerkerpad van Niekerk naar Houwerzijl, de Marne Theefabriek in het dorpje Houwerzijl, de Marne Akkerland bij het dorpje Houwerzijl, Groningen Fietspad langs het Reitdiep in Zoutkamp, Groningen

Verslag van de route | woensdag 22 juli 2020

Brug over het Hunsingokanaal richting Niekerk in de Marne, Groningen

Dit is een wandelroute van 15 kilometer in De Marne, een noordwestelijk landschap in Groningen. Het heeft als start -en eindpunt het dorp Zoutkamp maar je zou ook kunnen beginnen in de plaatsjes Vierhuizen, Niekerk en Houwerzijl. Zoutkamp is een toeristisch vissersdorp, gesitueerd aan de monding van het Reitdiep. Dat water komt hier in contact met het Lauwersmeer dat vóór 1969 nog een zee was. Naast een leuk havengebied vind je daardoor hier ook dijken en monumentale sluizen. Bij en rond het water vind je verschillende horecagelegenheden en ook kun je er het Visserijmuseum Zoutkamp binnenstappen. De route gaat eerst noordwaarts. Wandel nog even door het dorpje (zie kaart) zodat je ook nog langs de mooie 19e eeuwse kerk komt. Daarna loop je naar het fietspad en passeer je het bruggetje over het Hunsingokanaal, ook dat water mondt hier uit in het meer. Kijk links door de opensteunde deuren van de Hunsingosluis. Je kunt ook het trappetje omhoog gaan en daar van het uitzicht genieten. Net na het bruggetje ga je rechtsaf de Stationsstraat in en dat roept uiteraard een vraag op, nameijk: rijdt er dan een trein naar het dorp? Niet meer is het antwoord. De Marnelijn tussen Winsum en Zoutkamp deed dienst tussen 1922 en 1938 en werd vier jaar later officieel opgeheven. Je kunt nog wel zeer frequent per bus reizen tussen de dorpen. Die bus rijdt oa via Winsum naar de stad Groningen.

De Stationsstraat komt uit bij de camping en daar vind je aan je linker zijde een wandel/fietspad liggen dat je terugbrengt naar de weg/fietspad. Als je bij de weg bent, ga rechtsaf en je krijgt dan de fabriek van Heiploeg in het vizier, de grootste garnalenverwerker van Europa. Daar tegenover zie je een weg de dijk oplopen. Kies die weg maar ga gelijk rechts, een smalle weg richting een boerderij. Die Panserweg gaat over het erf van de boerderij, maakt een bocht naar rechts en daar vlak na zie je links een smal pad liggen. Dat paadje leidt je langs velden met paarden en koeien richting het mooie dorpje Vierhuizen. Na het pad wandel je wederom langs een boerderij en volgt een weg. Aan het einde daarvan ga je rechts en daarna gelijk weer links een bospaadje in. Via een speeltuintje loop je Vierhuizen in waar enkele gebouwen in het oog springen. Eerst zie je de 19e eeuwse molen de Onderneming en vlak daarna de veel oudere (12e eeuw) Kerk van Vierhuizen. Wandel het dorpje in zuidelijke richting uit en je ziet aan je linker hand de Herberg het Lachende Paard, een moment om een pitstop te kunnen houden.

Vanuit het dorpje loop je via de weg naar de provinciale weg . Steek die over en kies het fietspad naast die provinciale weg in westelijke richting (rechts). Dat pad leidt naar Zoutkamp maar net voordat je bij Robersum Recreatie bent aanbeland ga je links het fietspad richting Niekerk op. Daar opent het landschap zich voor je en word je omgeven door uitgestrekte akkers. Dat mooie paadje eindigt bij de brug over het Hunsingokanaal. Die ophaalbrug heet Zuidema's Klap. Kijk links en je ziet het dorp Ulrum liggen. Vanaf het bruggetje volgt een rustige weg naar het dorpje Niekerk dat net als Vierhuizen een fraaie witte kerk heeft. Ook die is middeleeuws. Je kunt direct het dorpje binnenlopen of het fietspad door het bos links kiezen. Dat leidt ook langs een voor zo'n klein dorpje verrassend groot speelveld met speeltuin. Aan het einde van het pad kom je bij de weg en bij de Oldeheem, een fraaie boerderij. Ga daar rechts door de Hoofdstraat totdat je links een pad tussen de huizen ziet liggen. Voordat je dat kiest kun je nog even de kerk bekijken.

Het smalle pad vanuit Niekerk leidt naar het dorpje Houwerzijl. Ook hier loop je weer tussen de akkers. Aan het einde van het pad op de Zwarteweg steek je de smalle Houwerzijlstervaart over en loop je rechts het dorpje binnen. Blijf daarna de weg volgen en je komt al snel terecht bij de Theefabriek, een prachtig gebouw waar een theemuseum zit, evenals een theewinkel en bovenal een theeschenkerij waar je terecht kunt voor thee met gebak maar ook uitgebreide opties waaronder een high tea. Loop Houwerzijl uit en kies daarna gelijk de eerste afslag links. Dat is een brede maar zeer rustige weg langs akkers en komt uiteindelijk uit bij het Reitdiep. Die zie je nog niet gelijk want er ligt een dijk voor. Het wandel/fietspad ligt eerst naast de dijk, op het eind loop je nog een stukje op de dijk. Daarna daal je weer af, passeer je een wildrooster en kies je de eerste afslag links. Dat pad voert je door een stukje bos terug naar Zoutkamp.

Als fietsroute gebruiken?

Deze route is helemaal per fiets af te leggen.

Interactieve kaart van de route (en omgeving)

In het geval u de pagina op een smartphone bekijkt:

Bekijk hier de interactieve kaart

Wandelroute en kaart: Zoutkamp - Zoutkamp (15 kilometer)

kaart wandelroute van Zoutkamp naar Zoutkamp in Groningen, Nederland

Deze wandelroute van en naar het dorp Zoutkamp (Groningen) via de dorpen Vierhuizen, Niekerk en Houwerzijl telt ongeveer 15 kilometer. De route gaat voornamelijk over fietspaden en ook over rustige wegen. De route kan ook ingekort worden door bijvoorbeeld Vierhuizen te laten schieten of juist alleen via Vierhuizen te wandelen.

Handig voor op de smartphone onderweg:

Bekijk hier de interactieve (in te zoomen) kaart van de route

Misschien handig:

GPX bestand van de route

Met het openbaar vervoer naar Zoutkamp

Bus: er rijden bussen (Qbuzz) tussen Zoutkamp en de stad Groningen.

Lijn 65: Groningen - Zoutkamp via oa. Sauwerd, Winsum, Mensingeweer, Eenrum, Wehe-den Hoorn, Leens, Ulrum en Vierhuizen. Rijdt meestal elk half uur. Op zondag één keer per uur.